Retkikohteet

lauantai 5. tammikuuta 2013

Blogikateutta (sisaruskateutta)



Mulla on paineita. Blogipaineita. Joulukuussa siskoni alkoi pitämään blogia ja nyt se aiheuttaa minulle paineita. Kummallako on enemmän lukijoita, kummanko tekstejä kommentoidaan enemmän ja kumpiko kirjoittaa paremmin ja enemmän. Ja tietenkin minä pikkusiskona tunnen olevani se kakkoseksi jäävä tässä kilpailussa, vaikka eihän kukaan edes ole sanonut, että tässä on kyse kilpailusta, molemmilla on vain tarve osoittaa muille, että minäkin olen olemassa, katsokaa, mitä minä olen saanut aikaan ja mitä ajattelen.

Siskoni on saanut aikaan kaksi lasta, joista blogi kertookin – kotiäidin arjesta ja ajatuksista, joita lasten kasvattaminen tuo mukanaan. Minä puolestani osoitan muille olevani olemassa tekemällä ja toimimalla ja siitä kertomalla, eli blogimme ovat aivan erilaiset, mutta silti koen, että olemme samassa kilpailussa, jossa tietenkään en tahdo jäädä kovin paljoa jälkeen.

Ajattelin asiaa enemmän ja totesin, että kyseessähän on jo lapsuudesta tuttu kuvio: minä osoitin olevani kiltti lapsi tekemällä ja toimimalla, tottelemalla vanhempia, kun taas isosiskoni rooli oli olla vanhempien haastaja, herättää keskusteluita ja osoittaa olemassa olonsa kuulumalla. Ja samalla minä pikkusiskona seurasin menoa sivusta ja opin olemaan vain kuuntelijan, enkä osallistunut ympärillä tapahtuviin asioihin. Niin se taitaa olla nykyäänkin.

Tästä tuli mieleeni kirja, joka kertoo sisarussuhteista ja sen merkityksestä, onko perheessä ensimmäinen, keskimmäinen vai viimeinen lapsi vai kenties ainut lapsi. Kirjassa todettiin, että perheiden keskimmäiset lapset usein kasvavat sivusta seuraajan rooliin ja ovat enemmän tottuneita toimimaan kuuntelijoina kuin aktiivisina keskustelijoina. Kirjan on kirjoittanut Elisabeth Schönbeck ja sen nimi on Vanhin, nuorin vai katraan keskeltä - Miten paikka sisarussarjassa vaikuttaa elämääsi? Se oli hyvä kirja, sai ajattelemaan vanhempiaankin ja heidän toimintaansa uudesta näkökulmasta. Suosittelen muitakin lukemaan sen. Ehkä itsekin voisin lukaista sen uudestaan.

Ja koitan muistaa, että siskoni ei kirjoita blogiaan kilpaillakseen saamastaan huomiosta minun kanssa, vaan vain jakaakseen omia ajatuksiaan ja piristääkseen kotiäidin arkea. Äh, kylläpäs tuo ajatus ja tarkoitus tuntuu paljon merkityksellisemmältä kuin oma blogini, jota pidän sen vuoksi, että voisin muille esitellä, mitä kaikkea hienoa olen saanut aikaan kutimilla tai keittiössä. Humph. Ehkä asia ei oikeasti ja onneksi ole kuitenkaan niin suuri ja vakava, tämähän on vain bloggausta!

13 kommenttia:

  1. Voi, liikkis pikkusisko! <3 Mäkin mielelläni saisin aikaiseksi jotain muutakin, mistä kertoa, kuin nämä kaksi (joskin ihan ihanaa) puheenaihetta. Oisin puuhakas ja pystyvä marttahenkinen nainen, niin ku sä.

    Oon kans miettiny (niin ku oon ääneenkin maininnut) tuon meille tulleen pikkusiskon myötä, millainen merkitys pikkusisaruudella on tulevan luonteen kannalta. Että pitäisikö tarkkailla puheitaan, olla kertomatta tästä lapsesta juttuja ilman sitä "sillon ekan kanssa tämä meni niin ja näin" -lausetta.

    Mistä sitten se johtuu, että mä en oo kokenut moniakaan tilanteina kilpailutilanteina, vaikka sä oisit? Tai niin, kai se on sen ensimmäisen etu, kaikki, minkä teen, on "ekaa kertaa ikinä". Toisen lapsen pitäisi tehdä jotain hyyyvin erikoista ollakseen ekaa kertaa mullistava.

    Hmm... Sä kyllä taisit oppia ajamaan pyörällä eka, ja oli muutama muukin juttu, jossa sä olit eka (hehe, if you know what i mean). Ja kieltämättä sen valossa pääsen paremmin tämän ajatusmaailman sisään.

    Tässä asiassa sä oot kuitenki eka, konkaribloggaaja. Ja sulla on parempia (ja enemmän) kuvia ja väittäisin, että sun aiheista riittää juttua pidempään, ku mulla. Sun lomareissut on siistimpiä ja käsityötekeleet komeempia. Ja niin ku sanoit, niin kaikki blogit muuttuu aikanaan kotiäitiblogeiksi, joten niitäkin teemoja odotellessa.

    Ja sitten vielä tuosta, että koska mä oon ollut esillä ja sä taustalla (ainakin siis kotona): sen takia sä osaat suunnistaa, muistat asioita ja yksityiskohtia, omistaudut asioille, joista oot kiinnostunut.

    Älä peilaile musta, vaan peilistä! Näyttää paremmalta niin! ;) <3

    (Tulipa pitkä kommentti, mutta en enää lopuksi osannut karsia tai suodattaa. ;) )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, monesti on tullut mieleen tarina Mariasta ja Martasta - harmi vain, että tarinassa Mariaa kehutaan ja Marttaa neuvotaan keskittymään oleelliseen...

      Ehkä se on aina pikkusiskojen rooli ottaa mallia ja peilata itseään isompiin. Mutta sanon nyt sitten vain että kiitos ja <3

      Poista
    2. Ja sitten kun miettii sitä kaikista nuorinta, jonka kaikki tekemiset on jo ennemmin tehty ja ku näyttää jotaki upeeta ja mahtaa on vastaus: Heliki teki silloin sun ikäsenä sitä ja tätä tai että Heidiki on joskus tuollaisen näyttänyt tai että Lassekki sai silloin siitä kokeesta kympin, kai säki nyt saat!
      -Arvatkaa kuka-
      :)

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Janne sai tuon pöllön läksijäislahjaksi töistä. Se on aika hieno. Vaikka musta tuntuukin, että se kattoo vähän kieroon.

      Poista
  3. Ekaksi upea pöllö ! Kiva lahja. Justiin eileen isälle jutustelin että miksei mulle oo suotu niitä lahjoja joilla vois kehuskella,laulun tai puheenlahjaa.Kun niitä marttoja (kahvinkeittäjiä tai sukankutojia kun niin harvoin kehutaan.)Oon kuunnellu sitä laulua missä kerrotaan sisaruskateudesta,kumpi on isän lempilapsi,kellä kauniimmat hiukset ym ym ja miettiny että se varmaan pitää monenkohdalla paikkansa,myös mulla on monta kriisiä nuoruudesta,kun olin sellainen hutilus ja isosisko yhtä tarkka ku äiti. No elämässä selviää vähä huonommallikin tehokkuudella. JA vaikka varmasti on tullu tyttäriään vertailtua,se ei tarkoita että joku olis huonompi tai vähemmän arvokas. Se on suuri rikkaus että kaikki on omia persooniaan,olis tylsää jos kaikki olis samalla muotilla tehtyjä ja tietäis jo valmiiksi odottaa että seuraavaksi se tekee niin ja näin. Mahtavia nämä jutustelut tää,(potkikaa mut pellolle jos oon rasittava.) vai pitäskö perustaa oma blogi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta sähän pidit hyvän puheen sun synttäreillä! Sekin on semmoinen taito, että sitä pitää harjotella ja uskaltaa harjotella, että voi olla hyvä. Joo, sä voit perustaa semmoisen muori-blgoin. Päivityksiä ainakin riittäis, kun esittelisit sun tekemien lapasia!

      Poista
    2. Joo hyvä idea, niitä vois vähän salaa siinä myyskennellä samalla. Vai oisko se ihan laillista, että tarvisko edes tehdä salaa? :)

      Poista
  4. Juu jos en ny kumminkaa rupia mitää sivuja rustaan,mä vain kudon ja toivon salaa ja julkisesti että ostajat saapuis rivis niitä hakemaan :siis hirmupakkasia !

    VastaaPoista
  5. Kilpaileminen ja vertaaminen sisarusten kesken ei kyllä ole aina kovinkaan mukavaa. Itse monesti mietin miten hyvätuloisia osa sisaruksistani/heidän perheensä on, varsinkin se vanhin. Miten hienot ammatit kaikki on saanu, yliopiston käyneitä, kielitaitoisia, kauniita, hyvin käyttäytyviä. Ja minä, surkealla palkalla ei niin kovin arvostetussa työssä, huono kielitaito, tukka roikkuu, kun ei oo rahaa just mennä parturiin ja aikaa/taitoa laittautua. Ja mitä vielä. Vertailtavaa löytyy. Mutta, sitten se isosisko kertookin vähän kadehtivansa mun taitoja, niitä joita itse ei edes meinaa nähdä. Niin, me ollaan ihan erilaisia ja kumpikin arvokkaita ja hienoja ihmisiä omana itsenämme! Kummallakin on omat ristinsä ja kummallakin omat hyvät juttunsa.

    Vaikka monesti onkin jonkun pikkusisko, meillä jokaisella pikkusiskolla on omat taitomme. Sun blogi on Heli hieno ja mä oon ainakin monesti ihaillut sun taitoa ja kärsivällisyyttä tehdä hienoja neuleita. Ja nuo ruokaohjeet, sä oot taitava! Ja sun blogi on ihan erilainen kuin sen isosiskon. Kumpikin hienoja omalla tavallaan. Luota itseesi, äläkä tyydy olemaan vain pikkusisko. Sä oot pikkusisko, joka omaat hienoja taitoja eikä sun tarvitse yrittää päihittää isosiskoa tai jäädä varjoon. Eikä munkaan...Ollaan ylpeitä pikkusiskoudesta ja nähdään ne omat hyvät puolet ilman vertailua ja alemmuuden tunnetta! -Elina
    PS. Tulin tänään lukemaan sun blogia löytääkseni ohjeen spagettikastikkeelle ja löyty! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo vertailu taitaa kuulua sisaruuteen kuitenkin hyvin kiinteästi, eikä siitä pääse eroon edes yrittämällä. Kyllähän sitä on jo pienestä asti siihen tottunut, että sekä siskoksia ja serkuksia pistetään seisomaan selätysten ja verrataan, kumpiko on pidempi. Ja sitten kun kaikki on kasvaneet riittävän pitkiksi, ei se pituuden vertailu ole enää jännittävää, vaan otetaan vertailuun kovemmat aseet: tulot, talot ja taidot. Täytyy vain koittaa löytää se jokin juttu, jossa tietää olevansa muita parempi, jonka avulla voi saada edes jonkinasteisen mielenrauhan, koska se vertailun lopettaminen ei ole kovin helppoa.

      Ja pienempänä siskona voi aina koittaa ajatella positiivisesti, että ainakin tulee aina olemaan niitä vanhempia sisaruksia nuorempi - kun toiset vaihtaa vuosikymmentä, itse on vielä siellä nuoremmalla puolella.

      Ja kiitos kannustuksesta! Tekemällä oppii, niin myös minä kärsivällisyyttä kutomisen kanssa. Ala-asteella sitä ei ollut ollenkaan ja tuli itku, jos opettaja käski purkaa huonosti tehdyn kohdan. Nyt kun tein niitä tilaamisia villasukkia, purin valmiin sukan kokonaan, kun olin tehnyt alussa väärin, mutta huomasin sen vasta, kun aloitin toista. Ja tällä kertaa ei itkettänyt yhtään, eikä paljoa edes harmittanut.

      Poista
    2. Hyvää pohdintaa jokaiselta. Mäki tykkään olla kaikkien pikkusisko,paitsi nykyään mietin sitä että luultavasti joudun hautaamaan jokaisen
      ja jään yksin isosta suvustani. Mutta ei saa ajatella sellaisia eihn sitä voi tietää,kuinka elämä vie.
      Mä muistan ekat pinkit lapaset jotka tein yläasteella,niin rumia ei oo nähty,ja ajattelin että niin kylmää ei tuukkaan että pitäis ittelleen rasat kutoa. Olisinpa laskenu joka parin mitä oon tehny.:)

      Poista
    3. Voi, sä oot nyt nähny oikein vaivaa niiden sukkien kanssa! Odottelen sukkia innolla. :)

      Poista